Hoe boek ik één inkomende betaling tegen een creditnota + factuur

• This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Frederic Verspeelt
    Guest

Ik wil één inkomende betaling in RentCockpit afpunten tegen een creditnota én een factuur.

Situatie
    – Inkomend bankbedrag: € 93,20
    – Creditnota: € 127,35
    – Factuur: € 34,15

Het idee is dat de creditnota (€ 127,35) de factuur (€ 34,15) gedeeltelijk compenseert, en dat het verschil (€ 93,20) via de bankbetaling is ontvangen. Hoe voer ik dit het beste uit in de Payment Inbox?

Concrete vragen
    1) Kan ik dit in één keer “afpunten” op de bankregel, of moet ik de bankregel opsplitsen?
    2) Welke bedragen koppel ik exact aan de creditnota en aan de factuur zodat beide documenten op “betaald” komen en de bankregel op “verwerkt”?
    3) Is er een aanbevolen opmerking/label die ik kan meegeven (bv. “Netto verrekening CN 127,35 met FA 34,15; ontvangst 93,20”)?

Dankjewel!

#217 Reply
    Rentcockpit
    Guest

Situatie
    Inkomende bankbetaling: € 93,20
    Gerelateerd: creditnota € 127,35 en factuur € 34,15

Doel
    De inkomende betaling afpunten tegen de creditnota en de factuur, zodat beide documenten op “betaald” staan en de bankregel “verwerkt” is.

1. Open de Payment Inbox
      Menu Betalingen → Inbox. Dubbelklik op de inkomende bankregel van € 93,20. RentCockpit maakt tijdelijk een allocatie op het volledige bedrag en opent het detailvenster.
    2. Leverancier controleren
      Controleer of de juiste leverancier is gekoppeld. Vul het btw-nummer in als het nog ontbreekt en klik Opslaan.
    3. Documenten koppelen (afpunten)
      Factuurnummer: Geef zowel het factuurnr als het CN nummer in. Factuurdatum, kies de eerste datum van de 2 documenten.
    4. Bijlagen toevoegen
      Scan de creditnota en de factuur tot één PDF en voeg die bij. Als je per document kunt bijlagen koppelen.
    5. Opmerking: Creditnota: +127,35 (documenttype “Creditnota”, nummer en datum invullen). Factuur: −34,15 (documenttype “Factuur”, nummer en datum invullen).
    6. Vink eenmalige kost aan als dit van toepassing is (handig voor provisie- en rendementberekening).
    7. Opslaan en verwerken
      Sla op. De creditnota en factuur staan nu correct op betaald/verrekend, en de bankregel staat op verwerkt.

Controle (rekencheck)
    +127,35 (CN) − 34,15 (FA) = +93,20 → dit matcht de inkomende bankbetaling.

Boekhouder/export
    Bij de boekhoudexport gaan de documenten en hun koppelingen mee (CSV + documentenmap), zodat dit in de boekhouding in één keer kan worden ingeboekt.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
Reply To: Hoe boek ik één inkomende betaling tegen een creditnota + factuur
Your information: